In strijd met de universiteit over een geniaal idee

5 jan. 2020
232 600 Weergaven

Stel: je ontwikkelt tijdens je studie een briljante uitvinding, waarmee je een bedrijf wil beginnen. Van wie is dat idee dan: van jou of van de universiteit? Hier kan flinke ruzie over ontstaan. Sommige uni’s stellen zich keihard op als het gaat om de vraag bij wie het recht op een toffe uitvinding tijdens je studententijd ligt.
Wil je meer van dit soort onderzoeksverhalen zien? Abonneer je op ons kanaal en praat mee! bit.ly/2PJk8Xg
Volg NOS op 3 ook op Instagram: instagram.com/nosop3
Voor dit onderzoek spraken we zo’n zeventig studenten en andere betrokkenen van technische universiteiten die met studentenuitvindingen te maken hebben.
---------------------------------------------------------------
● VRAGEN/TIPS/IDEEËN? We horen graag wat jij van het nieuws en onze uitleg vindt, laat je horen in de comments! Of mail ons: nosop3@nos.nl
● VOLG ONS OOK HIER: Facebook: facebook.com/nosop3 Twitter: twitter.com/nosop3
___________________________________________________
De NOS is de grootste nieuwsorganisatie van Nederland. Bij NOS op 3 vind je elke zaterdag nieuws dat je niet mag hebben gemist. Wij gaan voor jou op onderzoek uit naar nieuws uit jouw wereld. Ook vind je hier uitleg bij het nieuws.
#universiteit #onderwijs #intellectueeleigendom

Reacties
  • Heb jij als student ook zo’n soort ervaring met je opleiding die je wil delen? Zet ‘t in de comments of mail het Jeanine.duijst@nos.nl

    NOS op 3NOS op 3Jaar geleden
    • @Francis Behnen wat bedoel je met nmlk?

      xybersurferxybersurfer10 maanden geleden
    • Ik studeer ook aan de TU in Delft, maar voor zover ik weet is het bij onze opleiding anders geregeld dan het hier word verteld (het kan dus zijn dat hier per opleiding anders mee om wordt gegaan). Bij Industrieel Ontwerpen, althans in de bachelor, ben je verplicht om een contract te tekenen waarin je je intellectueel eigendom afstaat, alleen in het geval dat je een opdracht doet met een opdrachtgever van buitenaf. ofwel, ik ga ervan uit dat zolang ik dit contract niet teken ik ook geen afstand hiervan doe en eigendom houd over mijn ideeën, werk en resultaten. Zie ik dit verkeerd?

      gijs jonkheergijs jonkheerJaar geleden
    • Tijdens mijn studie kregen we de opdracht een redesign te maken van StreamingdienstX. Een aantal maanden later kreeg de streamingdienst daadwerkelijk een redesign. Ik en enkele andere studenten zagen grote gelijkenissen tussen de ontwerpen en het redesign. In de tussentijd had de lesgevende docent de opleiding verlaten en werkte inmiddels bij het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de development en het redesign van de streamingdienst. We deden ons beklag bij de opleiding, maar werden niet in het gelijk gesteld. Aangezien er goede cijfers werden gegeven werd het erbij gelaten. Alle communicatie is bewaard.

      Benny StapelBenny StapelJaar geleden
    • Goed filmpje zeg! Was even bang dat het hele filmpje ook over die ene arme student zou gaan die op de website wordt aangehaald. Dat verhaal kwam op mij nmlk meer over als iemand die gewoon niet kon ondernemen, maar wel een goed idee had. Zoiemand moet idd van de ceo positie worden gehaald, beter voor bedrijf én product. Jullie hadden er wel nog bij mogen zeggen hoeveel start-ups wel succesvol zijn. Als TU Delft student heb ik nmlk het idee dat dit randgevallen zijn op een bizar aantal start-ups zonder veel conflict. Bedenk ook dat als de TU 20x financiert mss maar één bedrijfje het haalt. Met dat 30% aandeel kunnen ze dan wel weer de volgende 20 financieren. Als ze hun investering niet terugverdienen is het snel afgelopen met dat start-upje helpen (en dat zou een slechte zaak zijn m.i.)

      Francis BehnenFrancis BehnenJaar geleden
    • Hoe kun je een uitvinding openbaar maken, dus dat je bijvoorbeeld met een bedrijf kan samenwerken om je uitvinding waar te maken.

      ValentinoW3ValentinoW3Jaar geleden
  • Doet de universiteit het toch wel netjes

    RobertRobert6 dagen geleden
  • Daarom vraag ik altijd bij een project van wie het IP is als ik wat bedenk. Thank god voor de opname functie MS Teams

    Mr BlitzMr Blitz26 dagen geleden
  • . Zou tof zijn als [ de staat ] 't pa- tent betaald, en je het geld terug betaald als je be- drijf lekker loopt. Hoeveel uitvindin- gen loopt NL mis, door dit monopo- lie-systeem? Een patent krijgen moet netzo makke- lijk gaan [ als ieder ander ]. Of je nu rijk of arm bent (vind ik). Dat is in mijn ogen, [ eerlijke handel ]. .

    Ruben VerheijRuben Verheij27 dagen geleden
  • Het hele patent systeem is een scam. Het is geen wonder dat Aziatische landen zonder dit systeem het allemaal technologische beter doen. Iedereen probeert een beter systeem te maken zonder bang te zijn dat ze worden aangeklaagd. Het beste idee wint en het 2de beste idee kan proberen het beste idee te verbeteren.

    SownheardSownheardMaand geleden
  • Op de Hogeschool Rotterdam geef je geloof ik ook je intellectueel eigendom op om er te kunnen studeren.

    Lucas BrouwerLucas BrouwerMaand geleden
  • Dus je krijgt een opdracht, je verzint iets, en dan moet je iets slechters verzinnen wat je daadwerkelijk inlevert.

    Robert KammingaRobert KammingaMaand geleden
  • Als je geen onafhankelijk succes van je studenten wilt zien, moet je geen universiteit starten...

    ⠀2 maanden geleden
  • Je zou toch zeggen dat doordat je collegegeld betaald je daardoor toegang krijgt tot de Intellectuele eigendom van de universiteit, en dat dat collegegeld dan ook de investering is die de universiteit krijgt, anders zouden ze vooraf een overeenkomst aan moeten gaan waarin de universiteit de student gratis know how verleent om tot een ontdekking te komen, zonder dat deze ontdekking al is gedaan waarop de uni dan aandelen in die ontdekking krijgt, en anders heeft de uni het gewoon met het collegegeld te doen

    Dani GrootDani Groot2 maanden geleden
  • Momenteel betalen studenten deels hun studie en later betalen ze het andere deel door belasting te betalen. Beetje gek dat een universiteit beide kanten van de taart wilt eten.

    Galinsky FPVGalinsky FPV2 maanden geleden
  • ik wist het , dat wetenschappers en studenten misbruikt worden door universiteiten, universiteiten zijn veranderd in een mafia die meer en meer slaven in bezet willen hebben. het is net als je bij een uitzender gaat werken dan ben je je hele leven de slaaf van dat uitzender, modellen kantoortje, universiteit, bedrijf , etc

    ExAllahExAllah2 maanden geleden
  • Dit is dus de reden wat ik mn echte projecten alleen thuis doe

    RensRens2 maanden geleden
  • Geen basisbeurs, dit soort praktijken, online onderwijs, wat een tijd om student te zijn...

    Olaf HarryvanOlaf Harryvan2 maanden geleden
  • Dan vind ik me idee toch na men studie uit ? 😂

    ————————3 maanden geleden
  • Vraag me af hoe dat is gegaan met die hoekige windbestendige paraplu, dat was ook van een TU Delft student en heel populair geworden

    geckoztomgeckoztom3 maanden geleden
  • Gezellig

    LoploLeviLoploLevi3 maanden geleden
  • Wat een ONZIN gelul dat een 'student heel onervaren is', waar slaat die uitspraak op?

    De Ouders VanDe Ouders Van4 maanden geleden
  • het is gewoon geestelijke vrijheid ontneming wat hier gebeurt, als universiteiten jou geniale ideeen claimd, waarom moeten we dan schoolgeld betalen als we technische gezien in een soort van loondienst verband opereren ,doordat deze bedrijven alle rechten behouden ??? als een leerling een goed idee heeft dan is dat zijn goedrecht om die voor zichzelf te houden en daarbuiten een patent aan te vragen om eventueel te concureren met de andere partijen in nederland mag je niet rijk worden of een goed idee hebben - denk hierbij aan de auto die op water rijd die zal er nooit komen omdat er niets aan te verdienen valt daarvoor zullen ze eerst alle tax en verzekeringen omhoog gooien zodat je weer het zelfde geld bedrag kwijt bent maandelijks om te rijden omdat anders alle tankstations dicht gaan en falliet verklaard zullen worden nederland is zo scheef en onrechtvaardig als het maar kan , geld en macht is belangrijker dan het milieu kortom je studeerd/werkt voor een ander zijn portemonee (die van de overheid)

    Danny HiemenzDanny Hiemenz4 maanden geleden
  • Vallen songteksten onder intelectueel eigendom?

    Fentesie Koppel van derFentesie Koppel van der5 maanden geleden
  • Nog een dankjewel naar NOS voor uploaden van deze video! N.a.v. de media aandacht en Kamervragen hier over heeft deze week mijn universiteit (TU/e) het intellectueel eigendom helemaal terug gegeven aan de student.

    Syfrah OssenblokSyfrah Ossenblok7 maanden geleden
  • 5 sterren ☆☆☆☆☆

    jeepgirljeepgirl9 maanden geleden
  • "maar van wie is eigenlijk een geniaal idee als JE dat bedenkt tijdens JE studietijd?" Wel, van JOU natuurlijk. JIJ bedenkt het immers en niet de Universiteit. Zou me een mooie bak zijn als de Universiteit er vervolgens mee aan de haal ging.

    bertjesklotepinobertjesklotepino10 maanden geleden
    • Wacht even: IK doe de uitvinding. Waar ik die ook doe, dat maakt niet uit. IK doe die uitvinding. En er is NIEMAND die dat MIJ dan ontneemt. En dat is HEEL simpel te regelen door je mond te houden over je uitvinding en het gewoon zelf op poten te zetten met mensen die je WEL kan vertrouwen.

      bertjesklotepinobertjesklotepino10 maanden geleden
  • Ik weet niet hoe ik het wil doen, maar hopelijk komt er ooit een uitvinding, die dofen, blinde en verlamde mensen weer hun zintuigen terug kunnen krijgen, had dit idee een paar dagen geleden bedacht :)

    Noah LiasamNoah Liasam10 maanden geleden
  • Heb ook een idee, een tijdmachine ;) maar niet dezelfde als jullie het denken dat is.

    Noah LiasamNoah Liasam10 maanden geleden
  • Hallo

    MiekeMieke10 maanden geleden
  • Maar kan de overheid de universiteit niet gwn geld geven, en dan is het intellectuele eigendom gewoon van de studenten, universiteit blij, studenten blij! Behalve als je de kennis jat van bedrijven zoals phillips en zo. Voor kennis zit je toch op school moeten ze niet zeggen dat je die kennis eigenlijk afpakt!

    Jesse van MeerveldJesse van Meerveld10 maanden geleden
  • Die Universiteit kan daar serieus wel tijd voor vrij maken, het enigste is dat zij letterlijk weten dat ZIJ fout zitten & ze weten ook dat ze onder vuur liggen & er proberen onder uit te komen! Zo zie je maar weer hoe triest hun eigenlijk zijn & hoe zwak ze eigenlijk zijn. Ze doen zich groot voor maar zijn eigenlijk super zielig!

    De Ouders VanDe Ouders Van11 maanden geleden
  • Het komt er op neer dat Universiteiten alles doen om winst te draaien via een bedacht uitvinding van de Student. Wanneer een Universiteit potentie in het idee ziet kloppen ze bij je aan de deur omdat zij 'denken' dat je nog een beginnende ondernemer bent waardoor je hulp nodig hebt. Dit is een smerige manier hoe Universiteiten aan geld proberen te komen. Enigzijds klopt het ook dat Studenten nog niet van alles weet maar zet je bloed eigen student dan niet zo onderdruk! Het zijn gierige scholen daar komt het op neer!

    De Ouders VanDe Ouders Van11 maanden geleden
  • als je nou pas je uitvinding na je studie bekend maakt.. geld dan ook nog de regel? 2:21 btw heel blij dat ik dit nu (voor de universiteit) weet

    no robotno robot11 maanden geleden
  • "Let universities be playgrounds" heeft als banner jarenlang op de Zernike campus in Groningen gewapperd. Quote van Ben Feringa. Geen idee hoe het met die banner is afgelopen. Quarantaine. Wegwerkzaamheden. Verbouwingen. Bouwprojecten.

    mr. soundguy '96mr. soundguy '9611 maanden geleden
  • Proficiat je laatste 13 video's gingen ALLEMAAL OVER CORONA

    BouwerkeBouwerkeJaar geleden
  • Met andere woorden, het is altijd van de UNI. Want je gebruikt hun electriciteit.

    trancelistictrancelisticJaar geleden
  • Baardmans is zo knap en charmant he, de t*ring!

    Stijn R.Stijn R.Jaar geleden
  • Universiteiten horen gewoon scholen te blijven, ideeën pikken kan iedereen, alweer wordt de student genaaid

    Siebe van MermSiebe van MermJaar geleden
  • 8:54 hier is in de film geknipt

    Stef WestervoordeStef WestervoordeJaar geleden
  • Nice. Dit hebben jullie opgenomen in de Lochal in Tilburg. Of een greenscreen met dat als achtergrond haha.

    Rick LambrechtsRick LambrechtsJaar geleden
  • Waterstof of corona baardmans weg met nos.

    Gerrit RottineGerrit RottineJaar geleden
  • Fuck de NOS!

    # Blender# BlenderJaar geleden
  • Wel grappig hè. Zegt eigenlijk alles dat het hier (gezien het onderwerp) logischerwijs gaat over 3 technische universiteiten, en dat er twee benaderbaar zijn en camera's verwelkomen om te praten over een onderwerp waar zij misschien niet het meest positief in het daglicht komen te staan, maar dat er één is die alles weigert en alléén schriftelijk wil antwoorden. Dan geef je dus eigenlijk al zelf toe dat je beleid op dit vlak aan alle kanten rommelt en dat je weet dat je ontzettend misbruik maakt van je machtige positie.

    Robin BrookeRobin BrookeJaar geleden
  • Een klachtencommissie voor als je het er naderhand niet mee eens bent. 😂😂😂👌

    Just a guyJust a guyJaar geleden
  • Gelukkig heb ik geen ideeën

    N MehrafarN MehrafarJaar geleden
    • N Mehrafar hahaha lol elk nadeel heeft een voordeel

      Jefimija ZoranovicJefimija Zoranovic10 maanden geleden
  • Het is ook altijd belangrijk om je intellectueel eigendom te beschermen. Regel het via www.intellectueeleigendom.nl

    Joost BronsgeestJoost BronsgeestJaar geleden
  • Overheid exposed overheid

    prod. weazleprod. weazleJaar geleden
  • Ik denk dat het betalen van een patent in ruil voor aandelen niet eens zo’n bizarre deal is. Als je geld nodig hebt om te investeren in je idee moet je daar wat voor een over hebben - als de deal met de universiteit je niet bevalt is er ook altijd een mogelijkheid om op andere manieren de financiering van je idee rond te krijgen.

    xoxoooxoxoxoxoxoooxoxoxoJaar geleden
  • Op het moment dat een universiteit (gedeeltelijk) eigenaar van een bedrijf wordt op deze manier, gelijk de subsidie van de overheid stopzetten.

    Barry TBarry TJaar geleden
  • En zeg eens waarom computers nu expres online gemaakt zijn en dat je je onderwerpen niet meer offline kan maken?? Om te stelen natuurlijk, maar dat gebeurt in het dagelijks leven ook. Als een werknemer een geweldig idee teweeg heeft gebracht lopen die klote managers ermee weg en steken de veer in hun eigen reet!! Daar hoef je geen student voor te zijn dat gebeurt overal of zijn zij belangrijker??

    Ron BregmanRon BregmanJaar geleden
  • De uni heeft mijn paypal money generator idee gestolen, V 3.7 is nu gepatched door paypal en niks meer waard. Voor degene die interesse heeft in een custom slave generator mail me voor de BTCmoneygenerator V1.2.1 we zitten op 0.023 BTC per dag nu dus wees er snel bij voor het te laat is.

    JI NETICSJI NETICSJaar geleden
  • Best eng verhaal... Minder eng is de muziek op de achtergrond rond 2:00! Welk nummer is dat?

    FkellogFkellogJaar geleden
  • Een patent hebben klinkt mooi, maar in andere landen zoals China geven ze daar niks om en kopiëren ze alles schaamteloos.

    Henk de VriesHenk de VriesJaar geleden
  • Vanwaar moet die man op links zulk grof taalgebruik uitkramen. Werkt dit positief op de kijkcijfers ofzo. Volgens mijn zijn jullie NOS dus geef eens een goed voorbeeld.

    M. BleijenbergM. BleijenbergJaar geleden
  • "wat wil je worden , later als je groot bent? je kan alles kiezen wat je maar wil; denk goed na want het is heel belangrijk" "uitvinder" "nee, dat kan niet" nouja nu ben ik dus arbeids-ongeschikt amateur-hobbyist-brokkepiloot , want voor uitvinder moet je EIGENwijs kunnen zijn , maar dat mag van ONDERwijs niet...

    qed qubitqed qubitJaar geleden
  • 7:11 "volgens mij zijn wij te vertrouwen" een gevalletje wc eend raadt wc eend aan

    jasperjasperJaar geleden
  • 6:59 ja dus niet eh hun zijn niet te vertrouwen hun willen die miljoenen

    INSANEUSERNAME ,INSANEUSERNAME ,Jaar geleden
  • Dit is eigenlijk echt smerig, als jij iets bedankt zou die uitvinding van jezelf moeten zijn

    Daniëlle SegersDaniëlle SegersJaar geleden
  • Herkenbaar. Ik heb ook aan de TU delft gestudeerd en daar werd altijd in de wandelgangen gezegd. Als je een goed idee hebt: Bek houden en eerst studie afmaken. Als je er nu al iets mee gaat doen, ook in eigen tijd, dan wordt het van je afgepakt. En zij hebben de resources om je tot in den treuren hiervoor te onder de tafel te lullen tot je schikt of opgeeft. Gelukkig zelf niet meegemaakt. Geen miljoenen ideeën helaas 😜

    hhjj7hhjj7Jaar geleden
  • Ze weten mij aardig aan het lijntje te houden (TU-Delft). Ik ben geen student, maar druk bezig om mijn bedrijf van de grond te krijgen. Heb een ontwerp idee voor een stapelbare windturbine met meer dan 8 turbine en uit te bouwen tot max 70 turbines met een hoogte tot 300 meter. Met een echt intressant vermogen van elk minimaal 5 Mw. Er zijn geen vergelijkbare turbine met de zelfde vermogen of aantal. Zie multi-rotor (zo als Vestas of Lagerwey B.V.). Men wil me niet verder helpen, heb geen geld om te investeren als startende ondernemer.

    Qlandex DesignQlandex DesignJaar geleden
    • En ook wilde ze geen geheimhoudingverklaring onderteken. Helaas heb ik daarmee maar moeten instemmen.

      Qlandex DesignQlandex DesignJaar geleden
  • Je betaalt de universiteit toch godverdomme studiegeld voor hun middelen. Als ze jouw intellectuele willen claimen moeten ze bijvoorbaat JOUW betalen om onderzoek te doen, niet andersom.

    Daniël StalpersDaniël StalpersJaar geleden
  • Maar het is toch logisch als student dat je geld nodig hebt om je patent te betalen en je verdere onderzoek en/of bedrijfsinvesteringen te betalen. Neem aan (naast Uni van Eindhoven) je zelf kan kiezen hoe je het laat ficancieren? De uni geeft je alleen maar een optie...

    rietkraag1rietkraag1Jaar geleden
  • Het is wel heel langzaam uitgelegd die regel

    Iggy PetersIggy PetersJaar geleden
  • Op het Conservatorium moet je als student Geluidstechniek al je auteursrechten wegtekenen van projecten die ook maar iets te maken hebben met de school. Dat betekent met materiaal van de school (logisch), maar ook iets wat je helemaal zelf hebt opgenomen en vervolgens een schoolproject van maakt. Anders krijg je geen toegang in de studio's van de school (waar je wel voor betaald uiteraard).

    AMPed101AMPed101Jaar geleden
  • DIT vork. Niet deze. Toch?

    FukzyFukzyJaar geleden
  • Waar is dit opgenomen?

    lextclextcJaar geleden
  • Rick de rooie ridder

    StijnStijnJaar geleden
  • Als publieke instelling te vertrouwen... nou haha dat kan nog wel eens tegen vallen

    seppdroidseppdroidJaar geleden
  • 2020 hopelijk een jaar voor NOS om meer als dit soort filmpjes te delen. Gaat de goede kant op.

    Casual CoconutCasual CoconutJaar geleden
  • Niet alleen op universiteiten speelt dit lijkt mij? Alsof alleen op TU’s dingen worden bedacht die gemonitariseerd kunnen worden.

    hummelspatzhummelspatzJaar geleden
  • Kunnen jullie miss een video maken over Amerika en Iran, hoe dat zit en of er een 3e wereldoorlog aan ziet te komen? Jullie maken echt toffe video's!!! 🥰

    Linde HijinkLinde HijinkJaar geleden
  • Gewoon niet zeggen dat je op school iets uitgevonden hebt en meteen patent aanvragen.

    Jelrik CruijsJelrik CruijsJaar geleden
  • Kunnen jullie nog een filmpje maken over Iran en de VS net als wat jullie deden met de protesten in Hong Kong?

    L.VL.VJaar geleden
  • Mijn studieperiode is al even geleden, maar ik had al in 2002 dezelfde ervaringen. Ik had als student een aantal briljante software-ideeën uitgewerkt en ontwikkeld. Destijds was dat revolutionair. Google, Facebook en smartphones waren er nog niet. Ze wilden dat ik alles voor niks afstond, anders kon ik mijn studie wel vergeten. Ik ben niet gezwicht. Uiteindelijk heb ik het werk fysiek achtergehouden. Je wordt dan kapot gemaakt. Afgekeurde stages, gerotzooi met examens en op de zwarte lijst gezet. Later merk je dan hoe klein de wereld eigenlijk is.

    MisdefinitieMisdefinitieJaar geleden
  • He, dit is opgenomen in de LocHal in Tilburg!

    Mennolt van AltenMennolt van AltenJaar geleden
  • Dit is echt belachelijk! Jij betaalt de school. Jij neemt hun in dienst voor jouw geld om jouw te coachen/ op te leiden. Ben je van school, heb je 30.000 euro schuld en geen winst in je nieuwe bedrijf. Ze helpen je niet, maar werken je zo tegen. Ik vind wel dat de uni jouw werk wel zou mogen tonen en mag gebruiken om nieuwe leerlingen te werven. Zonder jou zou er geen goed idee zijn. Zonder hun zou je ook nog dat goede idee kunnen krijgen. Hierdoor krijg je leerlingen die niet hun beste ideeën op school gaan uitwerken en dus onder hun niveau gaan werken. Gelukkig zijn niet alle scholen zo!

    Mellanie NaaijenMellanie NaaijenJaar geleden
  • Gebruik een pen van de universiteit en loop miljoenen mis 😅

    Robin NettenRobin NettenJaar geleden
  • Jeanine: tijdenssssss je ssssstudententijd heb je helaaasss geen.....

    sjiht baassjiht baasJaar geleden
  • maar stel dat het idee van een ander niveau komt (bijvoorbeeld bij MBO, Havo of misschien zelfs bij VMBO)? Word het dan dezelfde regels toegediend of word het toch iets anders? of is het beste advies dat de leerlingen niet over hun geniale ideeën moeten delen met de school?

    FALLUXFALLUXJaar geleden
  • Zet je wel even aan het denken of je een master wil starten bij de TU Delft.

    SpeedBird6780SpeedBird6780Jaar geleden
  • overheud naait jullie

    A MA MJaar geleden
  • Meer reden om niet te studeren aan een universiteit…

    J3FFJ3FFJaar geleden
  • Ik vraag me af hoe het zit met concurrentiebeding bij bedrijven. Als je weggaat geeft zo'n clausule ze het recht om een bepaald bedrag bij je te claimen. Maar als ik nu binnenkom met tien jaar relevante ervaring, dan betalen ze me daar niet eerst een binnenkomstvergoeding voor; als ik dan na twee jaar weer weg ga, van wie is dan mijn kennis, van mij of van het bedrijf?

    Einstein XEinstein XJaar geleden
  • Wat wil je dan? Zelf je patent afkopen. Zelf kapitaal investeren in je miljoenen-idee? Geen netwerk hebben waar je je dienst/product/idee kan aanbieden? De wereld kan je niet alleen opgaan. Je hebt contacten nodig. Medewerking. En nog iets, je idee kan gestolen worden. Dus je kan beter n badass partij kiezen en met hun in zee gaan. Verdiep je in investeren en leer over de wereld waarin je leeft. It's all a game.

    Xid RKXid RKJaar geleden
  • Wauw, fijn dat jullie hier aandacht aanbesteden.. ik heb in november precies hetzelfde probleem gehad met mijn universiteit. Helaas, verloren. Ik had gebruik gemaakt van de wifi...

    MalidutchMalidutchJaar geleden
  • Waarom woor je duizelig? Als je rondjes draaid. Of ineens opstaat Hoe kan dat?

    Max SpiesMax SpiesJaar geleden
    • Als je ineens opstaat zakt al je bloed naar beneden, je lichaam moet dan heel hard werken om het bloed ook weer naar je hoofd te krijgen, je kan dan even duizelig zijn(benen aanspannen helpt of rustiger opstaan) en bij rondjes draaien gaat de vloeistof in je evenwichtsorgaan ook draaien en dat staat niet in een keer stil, waardoor je lichaam denkt dat je nog draait.

      Koen VermeulenKoen VermeulenJaar geleden
  • je kunt altijd nog je uitvinding publiceren. dan mag iedereen t vrij gebruiken en kan NIEMAND er nog patent op aanvragen.

    Niek NooijensNiek NooijensJaar geleden
  • Doe iets over iran vs amerika

    BalkaneesBalkaneesJaar geleden
  • Dit is gewoon triest, dat zelfs een school misbruik maakt van studenten.

    Jacky HeijmansJacky HeijmansJaar geleden
  • WIj betalen voor de universiteid om hun middelen te kunnen gebruiken waarom zou het hun eigendom zijn?

    MennoMennoJaar geleden
  • Wow, ik studeer nu voor het eerste jaar aan de tu in delft en had dit totaal niet verwacht. Onder andere vanwege de organisatie YES!DELFT. Thanks voor de goede video weer!

    Julia van der WalJulia van der WalJaar geleden
  • 1:50 Ik wist niet dat Danny studeerde

    Elena NomennescioElena NomennescioJaar geleden
    • Goed gehoord! Dat is inderdaad Danny van Stories. Wij hebben de quotes die je in beeld ziet laten inspreken door collega's, omdat de (oud-)studenten die wij spraken anoniem wilden blijven.

      NOS op 3NOS op 3Jaar geleden
  • Doe de volgende over wwIII

    TwixzyTwixzyJaar geleden
  • 347

    george ghazalgeorge ghazalJaar geleden
  • Ik ben momenteel bezig met een start up en was mij hier totaal niet van bewust! Ik studeer aan de Fontys, hebben hogescholen ook zulke regels? Kan ik beter wachten tot na mijn studie met de lancering?

    weber1209rafaelweber1209rafaelJaar geleden
  • Ik ben erachter gekomen dat als je pesto eet, je stront de dag erna groen is.

    Dein BrüderDein BrüderJaar geleden
    • wanneer kom hier een video over, nos?

      DennisDennisJaar geleden
  • Je betaald toch collegegeld voor die begeleiding, waarom moeten die universiteiten dan meteen het IP claimen.

    G PG PJaar geleden
  • Het bedrijf was failliet aan het gaan en betaalde de werknemers niet meer. Lijkt me logisch dat je dan als aandeelhouder ingrijpt. Jongen had een idee maar niet de vaardigheden/ervaring om een bedrijf te lijden.

    Stijn BlomStijn BlomJaar geleden
  • Goed filmpje Emil & Jeanine!

    Mika de GroteMika de GroteJaar geleden
    • @Dennis Dat heet ie ook niet, hij heet Emil... Emil Baardmans ;-)

      Mika de GroteMika de GroteJaar geleden
    • ik wist niet dat baardmans jeanine heet

      DennisDennisJaar geleden
  • Universiteiten worden betaald door de overheid en studenten om hun middelen ter beschikking te stellen, vandaar dat het IP gewoon van de student moet zijn. Go Universiteit Twente!

    Mika de GroteMika de GroteJaar geleden
  • kat stikt in kerstbal Vanochtend is er in het sigeunerkamp de kattenbak een kat gestikt in een kerstbal van 6 bij 9 cm

    A KnightA KnightJaar geleden
  • Beetje raar van zo'n publieke instelling als een universiteit. Of zijn ze niet meer publiek? Ik zou denken dat er een redelijk voorstel zou moeten komen van een universiteit, met bescherming van de student in termen van ondergrens en bovengrens van het bedrag dat ermee gemoeid is. Bijvoorbeeld: Van de eerste winst gaat 50% naar de universiteit totdat het patent dat ze hebben voorgeschoten is betaald (met een gegarandeerd inkomen voor de oud-student). Daarna een percentage van 10-30% afhankelijk van hoeveel de student zelf heeft gedaan, tot een maximaal bedrag of gedurende drie/vier jaar. Of voor een periode van 1-2 jaar ongeacht het bedrag. En daarna is het volledig van de bedenker. Percentages en doorlooptijd komen uit de grote duim, maar zoiets lijkt me redelijk.

    RobstarRobstarJaar geleden
  • Mooie video die een en ander uitlegt maar als IE nerd moet ik toch ff kwijt dat je geen patent op mooie verhalen hebt maar een auteursrecht ^^

    Gaming Bro'sGaming Bro'sJaar geleden
  • Wat een onzin. Je werkt toch niet voor een universiteit. Je bent een klant van je universiteit. Dit is zoiets als dat de groenteboer gaat beweren dat restaurants waarmee ze zaken doen hun winst zouden moeten delen met die groenteboer, omdat ze toevallig daar hun producten inkopen.

    oneeoneeJaar geleden
NLworld